Top
Hoepelen en mindfulness

Hoepelen en mindfulness

Hoopdance is een vorm van movement meditation, oftewel: meditatie in beweging. Het brengt je in het hier en nu. Hoepelen en mindfulness hebben dan ook meer met elkaar te maken dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Hoopdance brengt je namelijk ontspanning. In deze blog lees je er meer over en krijg je een oefening om zelf aan de slag te gaan met mindful hoepelen.

 

Bewust bewegen

 

Hoepelen vraagt van je dat je bewust met je lichaam beweegt. Goed voelen waar de hoepel is, wat het ritme is en welke beweging je moet maken om hem draaiende te houden. Daardoor heb je weinig tijd om na denken. Alle andere dingen, zoals je to-do list of je werk, verdwijnen allemaal even naar de achtergrond. Niet voor altijd natuurlijk, maar wel zolang je aan het hoelahoepen bent. Want als je bezig bent met de hoepel hooghouden is er geen tijd voor andere dingen.

 

Uit je hoofd

 

Die focus op je lichaam haalt je dus ‘uit je hoofd’. Dat zorgt ervoor dat je gedachten naar kunt loslaten. Daardoor ben je meer aanwezig in het hier en nu. Hier en nu voelt alles soepeler en rustiger.

 

Hoepelen en mindfulness

 

Om de voordelen van hoepelen en mindfulness te ervaren hoef je niet veel trucs te kunnen. Ontspannen om je middel kunnen hoepelen is genoeg. In deze oefening krijg je stappen om aan de slag te gaan met mindfulness in de hoepel.

 

Oefening: mindfulness in de hoepel

 

  1. Tijd
    Neem minimaal 10 minuten de tijd voor deze oefening. Zet van tevoren een wekker zodat je niet over de tijd hoeft na te denken.
  2. Muziek
    Zet ontspannende muziek aan.
  3. Hoepel
    Voor deze oefening heb je een hoepel nodig waarmee je comfortabel kunt hoepelen.
  4. Beweging
    Deze oefening werkt het beste als je alleen on-body hoepelt, bijvoorbeeld om je taille, je heupen of om je schouders. Kies er één en laat de hoepel alleen daar draaien tijdens de oefening.
  5. Begin met hoepelen
    Begin te hoepelen en neem rustig de tijd om een vast ritme te vinden. Je kunt je voeten verplaatsen en je beweging een beetje aanpassen totdat je voelt dat je een steady ritme hebt gevonden dat je ontspannen kunt volhouden. Dit kan even duren, probeer daar niet teveel van te vinden 🙂
  6. Focus
    Vervolgens breng je je aandacht langzaam naar waar je de hoepel voelt ronddraaien. Hij maakt een cirkel rondom je lichaam. Probeer iedere centimeter van die cirkel te voelen. Je ogen dicht doen kan je helpen bij het focussen.
  7. Afleiding
    Als je merkt dat je afgeleid raakt breng je je focus weer rustig terug, zo vaak als nodig is. Dit is een oefening en gedachten blijven komen. De oefening zit in het loslaten van die gedachten en je aandacht naar je lichaam brengen. Schieten je gedachten echt alle kanten op? Tel dan de cirkels rond je lichaam iedere keer als de hoepel een bepaalde plek raakt (bijvoorbeeld je buik).
  8. Verdiepen
    Je kunt de oefening verdiepen door je ook op je ademhaling te focussen.

 

Deze oefening brengt je meer in het hier en nu. Hij zorgt ervoor dat je weer contact voelt met jezelf en zet de gedachtenstroom even op pauze. Als je regelmatig oefent merk je na een tijdje dat je je dit ook steeds vaker buiten de hoepel gaat ervaren.

 

Happy hooping!

 

Marina

 

No Comments

Post a Comment